سرخط خبرها

نابودی آثار موزه‌ای در نبود موزه هنر معاصر

  • کد خبر: ۵۱۷۱۷
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
نابودی آثار موزه‌ای در نبود موزه هنر معاصر
نبود «موزه هنر معاصر» مطالبه جدی هنرمندان به ویژه پیشکسوتان در زمینه نقاشی و نگارگری است؛ موزه‌ای که بتواند آثار ارزشمند هنرمندانی چون استاد صباغیان، استاد ترمه چی و استاد تفقدی را در خود جای دهد.

امیری|شهرآرانیوز - نبود «موزه هنر معاصر» مطالبه جدی هنرمندان به ویژه پیشکسوتان در زمینه نقاشی و نگارگری است؛ موزه‌ای که بتواند آثار ارزشمند هنرمندانی چون استاد صباغیان، استاد ترمه چی و استاد تفقدی را در خود جای دهد. اما حالا اصلا معلوم نیست آثار این استادان در کجا نگهداری می‌شود! اصلا از آن‌ها نگهداری می‌شود؟ و سوال مهم‌تر اینکه تا چه زمانی می‌توان از این آثار در گوشه خانه‌ها نگهداری کرد و چند نسل می‌توانند قدر این آثار را بدانند؟ 

 

هنرمند پیشکسوت نقاشی در مشهد، با بیان اینکه آثار ارزشمند هنرمندان در حال نابودی است در این‌باره می‌گوید: چند سال پیش جلسات گپ و گفتی در استانداری برگزار می‌شد و هنرمندان از دغدغه‌هایشان می‌گفتند. آن زمان آقای رشیدیان استاندار بودند. نوبت به من که رسید گفتم«من ۱۲ مطالبه دارم اما فقط یکی از آن‌ها را بیان می‌کنم»

 

گفتم: استاد ترمه چی فوت کردند، استاد صباغیان فوت کردند، استاد تفقدی فوت کردند. این‌ها ورزنه‌هایی هنری در مشهد بودند و آثار بسیار ارزشمندی از خود بر جای گذاشته‌اند. اما این آثار در جایی نگهداری نمی‌شود.

 

همیچنین به استاندار گفتم که پیش از این رئیس جمهور پیشین که برای بازدید از نمایشگاهی به مشهد آمده بود، نامه‌ای  به دستش دادم و از او خواستم برای ایجاد موزه هنر معاصر اقدام شود. بهشان گفتم: ۵۰ سال است تدریس می‌کنم اما هنوز مکان آمورشی‌ام اجاره‌ای است اما دغدغه مهم‌تری دارم و آن همان ایجاد موزه است. حتی یادآوری کردم که در آن دیدار یکی از مسئولان کشوری دستور دادند اداره کل ارشاد آثار استاد تفقدی را خریداری کند اما بعدها که پیگیر شدیم گفتند بودجه این کار را ندارند. آقای استاندار در پاسخ به این مطالبه واکنش مثبتی نشان داد و قرار شد پیگیر شویم که به دلیل جابه‌جا شدن ایشان نتوانستیم این کار را پیگیری کنیم.

 

حسین طالبی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش می‌گوید: این مسئله خیلی مهم است .حتی استاد تفقدی می‌گفت «من خودم نیاز مالی ندارم اما با ارشاد صحبت کنید برای نگهداری این آثار کاری کنند.» ما هم صحبت کردیم و از آن‌ها خواستیم ویترینی در فضای نمایشگاه مربوط به ارشاد بسازند و از ان آثار حفاظت کنند. این آثار بسیار پر کار و با ارزش بودند که ۱۵ سال پیش هر کدام ۱۰ میلیون تومان قیمت داشت و ما می‌خواستیم از آن‌ها نگهداری شود. اما بعدا ارشاد گفت که بودجه ساخت ویترین را ندارند!

 

آن‌گونه که طالبی می‌گوید یک بار هم به شهرداری پیشنهاد داده است تا خانه استاد تفقدی را بخرند و تبدیل به موزه کنند.

 

می‌گوید: اتفاقا خانه استاد در چهارراه خسروی قرار دارد و مکان مناسبی برای احداث موزه است.  اما تا کنون به این پیشنهادات توجهی نشده است. 

 

طالبی با گله از این بی‌توجهی‌ها ادامه می‌دهد: هیچ مقام مسئولی پیدا نمی‌شود که دنبال این قضیه را بگیرد. این آثار معلوم نیست از خانه چه کسی سر دربیاورد. حتی اگر این طرف و آن طرف پاره شود کسی متوجه آن نیست. اگر ما دلسوز فرهنگ‌مان هستیم باید آثار ارزشمند پیشکسوتان را حفظ کنیم.

 

به گفته او حدود ۲۰ سال پیش یکی از اساتید نگارگری به نام استاد رزاقی پیگری این ماجرا شد و اتفاقا آن زمان موافقت‌هایی جلب شد اما فکر نمی‌کنم  این موزه حتی یک درصد هم پیشرفتی داشته باشد. حتی ما نمی‌دانیم در چه محلی قرار است بنا شود و احتمالا به کلی فراموش شده باشد.

 

طالبی در ادامه صحبت‌هایش یادآور می‌شود: مدیران ارشاد دوست دارند کاری انجام دهند اما ظاهرا دست‌شان بسته است همین حالا مدیرکل ارشاد به پیشکسوتان توجه می‌کند و حال آن‌ها را جویا است اما ما نیاز به کار اساسی داریم. زیرا آثار ارزشمند اساتید در حال نابودی است. ممکن است برخی از اساتید، فرزندانی داشته باشند که قدر هنر پدرشان را بدانند اما اساتیدی هم داریم که اصلا متوجه ارزش این آثار نیستند و معلوم نیست چه بلایی سر آن آثار بیاید.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->